Preschool and School Aggression: Adaptation and Validation of the Preschool Social Behavior Scale in Chile

Título traducido de la contribución: Agresión Preescolar y Escolar: Adaptación y Validación de la Escala de Conducta Social Preescolar en Chile

Jorge Varela*, Paula Mujica, Mariavictoria Benavente, Roberto Melipillán, Paula Villacura

*Autor correspondiente de este trabajo

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

Recognizing aggressive behavior at an early age is vital to identify problematic trajectories that may increase the risk of behavioral and social adaptation problems at school and during adolescence. This requires scales capable of measuring this behavior. In this study, the Scale of Preschool Social Behavior (psbs) - Teacher Form was validated using a Confirmatory Factor Analysis (cfa) in a national context. We used a sample of 538 children and 12 educators from 4 kindergartens and 5 public schools in Santiago, Chile. The results revealed two main factors: aggression and pro-social behavior, similar to the original scale. This study contributes to the early detection of physical and relational aggression in the preschool stage through the development of reliable measurements that guide prevention programs.

Título traducido de la contribuciónAgresión Preescolar y Escolar: Adaptación y Validación de la Escala de Conducta Social Preescolar en Chile
Idioma originalInglés
Páginas (desde-hasta)85-94
Número de páginas10
PublicaciónRevista Colombiana de Psicologia
Volumen32
N.º2
DOI
EstadoPublicada - 2023

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2023 Universidad Nacional de Colombia. All rights reserved.

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Ciencias sociales (miscelánea)
  • Psicología General

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Agresión Preescolar y Escolar: Adaptación y Validación de la Escala de Conducta Social Preescolar en Chile'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto