¿Hacia la academización de las facultades de derecho en Chile? Un análisis teórico y comparado del conflicto de las profesiones

Fernando Muñoz León*

*Autor correspondiente de este trabajo

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

5 Citas (Scopus)

Resumen

Chilean law faculties are undergoing a process of change that consists in the proliferation within them of full-time academics. This involves a certain loss of importance within them of instructors that split their time between courts and classrooms. Are we witnessing the professionalization of legal instruction? This essay suggests understanding this phenomenon rather as a case of conflict between two professions, the 'academics' and the 'litigant teachers', within the faculties. To understand the possible outcome of this 'conflict of the professions', this essay proposes to pay attention to the academic practices of the United States, whose law faculties went through this process of academization at the end of the 19th and the beginning of the 20th centuries.

Título traducido de la contribuciónTowards the academization of law faculties in Chile? A theoretical and comparative analysis of the conflict of the professions
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)9-25
Número de páginas17
PublicaciónRevista de Derecho
Volumen27
N.º1
DOI
EstadoPublicada - 2014
Publicado de forma externa

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Derecho

Huella

Profundice en los temas de investigación de '¿Hacia la academización de las facultades de derecho en Chile? Un análisis teórico y comparado del conflicto de las profesiones'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto