Porteñas buenas mozas: Corazón y belleza en la construcción de la mujer en la narrativa de Salvador Reyes

Alexis Candia-Cáceres, Oscar Rosales Neira, Patricio Landaeta

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

2 Citas (Scopus)

Resumen

The article proposes a review of the role of women in the works that shape Salvador Reyes’ narrative of Valparaíso: El café del puerto (1926), Piel nocturna (1936), Mónica Sanders (1951) and Valparaíso, puerto de nostalgia (1955). The construction of the female subject follows Rimbaud’s notion of heart and beauty”. This notion counters the phallocentric bias prevalent in Chile in the early 20th century by setting lines of flight that open possibilities of transgression within the order of the family. In addition, this article proposes intertextual connections necessary for understanding the disruptive component of the representation of women in Reyes’ writing.

Título traducido de la contribuciónPorteñas buenas mozas: Heart and beauty in the construction of women in the narrative of Salvador Reyes
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)157-173
Número de páginas17
PublicaciónAlpha
Volumen2016
N.º43
DOI
EstadoPublicada - 2016
Publicado de forma externa

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2016, Universidad de los Lagos. All rights reserved.

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Artes y Humanidades General

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Porteñas buenas mozas: Corazón y belleza en la construcción de la mujer en la narrativa de Salvador Reyes'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto