Intuiciones probabilísticas en estudiantes de ingeniería: Implicaciones para la enseñanza de la probabilidad

Hugo Alvarado, Soledad Estrella, Lidia Retamal, Maritza Galindo Maritza

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

10 Citas (Scopus)

Resumen

The intuitions and heuristics on the probability are evaluated in 257 engineering students through a questionnaire of eight closed items, and they analyze the arguments of 148 of them in an open item. The results indicate a high variation in the qualitative assignment of the probabilistic intuition in situations of uncertainty and the existence of correct and incorrect intuitions of the students. We propose a teaching of probability that relates theoretical and practical understanding of meanings of probability, from the intuitive to the axiomatic, through the qualitative estimation of probabilistic intuitions as a degree of personal belief, and the explicit confrontation of diverse heuristics with formal knowledge of probability.

Título traducido de la contribuciónProbabilistic intuitions in engineering students: Implications for the teaching of probability
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)131-156
Número de páginas26
PublicaciónRevista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa
Volumen21
N.º2
DOI
EstadoPublicada - 2018

Nota bibliográfica

Funding Information:
Centro de Investigación en Educación y Desarrollo, CIEDE-UCSC; y Proyecto Basal FB0003 del Programa de Investigación Asociativa de CONICYT.

Publisher Copyright:
© 2018, Comite Latinoamericano de Matematica Educativa. All rights reserved.

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Educación

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Intuiciones probabilísticas en estudiantes de ingeniería: Implicaciones para la enseñanza de la probabilidad'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto