Intervenciones basadas en mindfulness en educación secundaria: Una revisión sistemática cualitativa

Álvaro I. Langer*, Valentina G. Ulloa, Adolfo J. Cangas, Graciela Rojas, Mariane Krause

*Autor correspondiente de este trabajo

Producción científica: Contribución a una revistaArtículo de revisiónrevisión exhaustiva

25 Citas (Scopus)

Resumen

In order to study the effects of mindfulness meditation interventions administered to adolescents within their educational institutions, a qualitative systematic review was conducted. Sixteen studies published in main databases were analysed. The results show that mindfulness, as a prevention strategy in educational contexts, resulted in significant changes in the followings variables: (a) psychological (e.g., reduction in depressive symptoms); (b) psychosocial (e.g., increased social skills); and (c) physiological (e.g., improvement of blood pressure). Although the results were conclusive, their interpretation and generalization should be carefully analysed as there were no medium- and long-term follow-up evaluations, in addition to the fact that there has been a minimal assessment of the psychological mechanisms involved in the change processes.

Título traducido de la contribuciónMindfulness-based interventions in secondary education: A qualitative systematic review
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)533-570
Número de páginas38
PublicaciónEstudios de Psicologia
Volumen36
N.º3
DOI
EstadoPublicada - 2015
Publicado de forma externa

Nota bibliográfica

Funding Information:
This work was funded by the Chilean National Fund for Scientific and Technological Development, CONICYT/PAI, Apoyo al Retorno de Investigadores desde el Extranjero, Project N° 82130055 and supported by the Fund for Innovation and Competitiveness (FIC) of the Chilean Ministry of Economy, Development and Tourism, through the Millennium Scientific Initiative, Grant N° IS130005. / Este estudio contó con el finan-ciamiento del Fondo Nacional de Chile de Desarrollo Científico y Tecnológico, CONICYT/PAI, Apoyo al Retorno de Investigadores desde el Extranjero, Proyecto N ° 82130055 y apoyado por el Fondo para la Innovación y la Competitividad (FIC) del Ministerio chileno de Economía, Fomento y Turismo, a través de la Iniciativa Científica Milenio, Grant N ° IS130005.

Publisher Copyright:
© 2015 Fundacion Infancia y Aprendizaje.

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Psicología General

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Intervenciones basadas en mindfulness en educación secundaria: Una revisión sistemática cualitativa'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto